fbpx

Afvallen door wandelen, kan dat?

Helpt wandelen als je wilt afvallen? Ja, wandelen kan helpen bij afvallen, maar er komt meer bij kijken. Ik leg het je graag uit.

Hoe val je af met wandelen?

Wanneer je wilt afvallen dan kun je dat beter gelijkmatig in kleine stapjes doen, dan in een korte periode heel veel kilo verliezen.  Met een halve kilo per week val je op een goede manier af en is de kans op blijvend resultaat het grootst. Om 0,5 kilo per week af te kunnen vallen, moet je ca. 500 kcal per dag minder binnenkrijgen dan je nodig hebt, dat zijn 3500 kcal per week.

Wat jouw energiebehoefte (in kcal) is kun je berekenen met verschillende formules. Het begint bij het berekenen van je basale energiebehoefte (de energiebehoefte die je nodig hebt in rust) en vervolgens kijk je naar de hoeveelheid kcal die je verbrandt door beweging. Op Fitchannel.com staat stap voor stap uitgelegd hoe je dit moet berekenen. Op basis hiervan kun je tot in detail berekenen hoeveel meer je moet bewegen om die halve kilo per week af te vallen. Gelukkig kan het ook iets eenvoudiger.

Gemiddeld verbranden we ongeveer 220 kcal met 1 uur wandelen met een snelheid van 4 km per uur. Wanneer je 6 km per uur wandelt verbrand je zelfs gemiddeld 460 kcal. Ga je dagelijks een uur (extra) wandelen met een snelheid van 4 km per uur dan verbrand je per week 1540 kcal extra. Daarmee kom je nog niet aan de 3500 kcal die je extra moet verbranden als je 0,5 kg per week zou willen afvallen. Om dit te bereiken kun je langer gaan wandelen of je wandeltempo verhogen.

Belangrijk hierbij is dat je het wandelen rustig opbouwt met een gedegen trainingsschema. Wil je een stapje extra zetten, volg dan een wandeltraining. Met wandeltraining leer je met de juiste wandeltechniek en intervaltraining je wandelafstand en -tempo te verhogen.

> Wil jij starten met wandelen? Vraag hier het gratis e-book “Starten met wandelen” aan

Volg een wandeltraining

In heel Nederland zijn er wandeltrainers en FitStap coaches actief die een intensieve opleiding hebben gevolgd bij de Koninklijke Wandelbond Nederland. Zij geven wekelijks wandeltrainingen aan beginners en gevorderden. De wandeltrainer stelt een trainingsprogramma op en zorgt dat alle trainingsonderdelen verspreid over de weken aan bod komen.

Is er geen wandeltraining bij jou in de buurt, of wil je niet in een groep trainen? Dan is de Online Wandeltraining misschien wat voor jou. Met de Online Wandeltraining werk je in een aantal weken toe naar een door jou gesteld doel. Ik heb verschillende online trainingsprogramma’s uitgewerkt waarin je zelfstandig aan de slag gaat om jouw wandeltechniek te verbeteren. Ontdek hier welke online wandeltraining het beste bij jou past.


Met enige scepsis volgde ik een wandeltraining bij Wanda. Ik ben niet zo’n wandelaar, maar ik bleek me vergist te hebben. Ik kreeg plezier in het wandelen door 3x per week een training te doen. Goed opgebouwd, heldere adviezen, goede en snelle feedback in de community van Wanda. Prima. Het wandelen gaf me mentaal een opkikker en lichamelijk idem dito. In 10 weken ging mijn gewicht van 97,1kg naar 91,7kg. Zonder dieet, maar wel met wandelen via De Wandeltrainer. Ik blijf wel wandelen, en het programma van De Wandeltrainer biedt nog volop mogelijkheden om nog een uitdaging aan te gaan. Bedankt Wanda.

Cees

Afvallen door te wandelen en gezonder te eten

Wil jij je doel sneller bereiken, dan is het verstandig om minder, maar vooral gezonder te gaan eten. Let er wel op dat je niet te veel en te lang onder je basisbehoefte gaat eten. Als je langere tijd onder je basale energiebehoefte gaat consumeren gaat je lichaam zuiniger om met de energie die je binnenkrijgt. Belangrijk is dus dat je weet wat je basale energiebehoefte is. Op voedingscentrum.nl vind je heel veel tips om gezond af te vallen.

Benieuwd naar alle gezondheidsvoordelen van wandelen? Lees dan ook dit blog.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *