fbpx

Wandelen in coronatijden, tegen twee pandemieën

Na de eerste schok en ontregeling van ons leven, geeft het coronavirus ons nu weer wat ademruimte. Lekker naar buiten gaan en wandelen: het kan weer! En wandelen heeft in deze tijden van de COVID-19-pandemie extra voordelen voor je gezondheid.

Het was voor veel mensen moeilijk, die eerste fase van de corona-lockdown. Thuisblijven was het dringende advies, maar een frisse neus halen kon wel. Helaas kwam je dan al gauw met anderen tegelijk uit op datzelfde wandelpad, en werd het te druk. Dat was niet de bedoeling, en je voelde je ongemakkelijk. Er is zelfs een woord voor bedacht: wandelschaamte.

Minder bewegen door coronacrisis

Door de ‘wandelschaamte’ bleef je de volgende keer toch maar thuis. Bovendien was er binnen ook genoeg te doen: kinderen en hun onderwijs managen, je eigen werkuren proberen te maken; alles stond op z’n kop en vaste routines waren ver te zoeken. Hoewel driekwart van de volwassenen het belangrijk vindt om ook nu te blijven bewegen, is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

Dat blijkt uit peilingen van het RIVM, NOC*NSF en het Mulier Instituut. Meer dan de helft van Nederland is sinds half maart een stuk minder gaan bewegen. En terwijl in een ‘normale’ lente 13 procent van de Nederlanders helemaal niet beweegt, liep dat in de coronacrisis op naar 18 procent. In mei is het wel al wat bijgetrokken.

Overigens zou de groep trouwe wandelaars het Nederlandse gemiddelde wel opkrikken, want velen bleven wandelen. Uit een onderzoek door Stichting Wandelnet blijkt dat ruim vier op de tien wandelaars wel minder vaak een lange(re) wandeling maakten. Bijna driekwart van de wandelaars maakte vaker een ommetje vanuit huis. Vier op de tien wandelaars bleven vooral thuis.

Twee pandemieën tegelijk

Het is begrijpelijk dat in de afgelopen tijd beweging er vaak bij in schiet. De gemiddelde conditie holt achteruit en de ‘coronakilo’s’ komen er ook nog eens bij. Maar hoe erg is dat, minder bewegen? Kunnen we daar niet gewoon relaxt over doen? Nee, we moeten dat heel serieus nemen, zeggen – nee, schreeuwen onderzoekers zo hard mogelijk.

Want inactiviteit is een wereldwijde tweede pandemie. Eentje die al veel langer gaande is, die alsmaar niet te bedwingen is en die nu nog veel erger is geworden. Eentje die blijft wanneer de COVID-19-pandemie voorbij is, en die grote gevolgen heeft voor de volksgezondheid en de economie.

Onderzoekers vragen zich dan ook af: hoe kan het dat de wereld wel in staat is tot drastische maatregelen tegen het nieuwe coronavirus, maar niet tegen de veel ergere inactiviteitspandemie?

Beweging van levensbelang

De gevolgen van te veel zitten en weinig lichaamsbeweging voor de gezondheid zijn enorm. Niet voor niets bestaat de slogan ‘zitten is het nieuwe roken’. Je loopt veel meer risico op allerlei chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, ernstig overgewicht en diabetes type 2. Dat kost mensen gemiddeld jaren van hun leven. Gelukkig is er een prima oplossing: wandelen.

Wandelen valt onder ‘matig-intensieve beweging’, waarvan minstens 30 minuten per dag wordt aangeraden voor volwassenen, en 60 minuten voor kinderen. Met wandelen kun je klein beginnen en het langzaam opbouwen, je kunt het overal doen en alle beetjes helpen.

> Zie ook dit artikel over de gezondheidsvoordelen van wandelen.

Het is goed voor je lichaam en helpt bovendien tegen stress, ook niet onbelangrijk in deze tijden!

Wandelen tegen deze én de volgende pandemie

Wandelen is nuttig in de strijd tegen de COVID-19-pandemie, én alvast tegen eventuele toekomstige andere pandemieën. Want 30 minuten wandelen bezorgt je niet alleen een frisse neus maar geeft ook je afweersysteem een korte flinke boost, zagen onderzoekers. Onder andere je ‘natural killer cells’, die indringers opruimen, worden extra actief. Vooral tegen luchtweginfecties. Is dat even handig!

Als we allemaal meer wandelen, doorbreken we een belangrijke cirkel: we zijn zelf minder bevattelijk voor infecties en we krijgen minder chronische ziekten. En bij een nare viruspandemie zijn er mogelijk minder mensen die ernstig ziek worden. Want juist mensen met chronische ziekten lopen gemiddeld extra risico op flink ziek worden door COVID-19.

Trots op je wandelschoenen

Nu het virus ons vooralsnog weer de ruimte geeft om het uit huis laat gaan, is het ook weer makkelijker om zonder schaamte de wandelschoenen aan te trekken. Als je slim kiest voor paden en tijdstippen zodat je drukte vermijdt, dan kan dat gewoon. Wees bovendien nu extra trots op je wandelschoenen! Want met wandelen lever jij jouw persoonlijke bijdrage tegen deze en toekomstige pandemieën.

Blijf je houden aan de actuele richtlijnen van het RIVM, en bekijk ook deze beweegtips-in-coronatijden van NOC*NSF.

Literatuur

  • Onderzoek NOC*NSF NOC*NSF (2020), Sportdeelname index 2019-2020, uitgevoerd door IPSOS.
  • RIVM (2020), Onderzoek gedragsmaatregelen en welbevinden.
  • Mulier Instituut (2020), Onderzoek ‘Sport en bewegen in tijden van Covid-19’
  • Wandelnetonderzoek 2020. ‘Wandelen in coronatijd’.
  • Hall G., et al. (2020), A tale of two pandemics: How will COVID-19 and global trends in physical inactivity and sedentary behavior affect one another?, Progress in Cardiovascular Diseases, S0033-0620(20)30077-3.
  • Kohl HW 3rd, et al. (2012) The pandemic of physical inactivity: global action for public health. Lancet Physical Activity Series Working Group. Lancet. 2012 Jul 21;380(9838):294-305.
  • Nieman DC, et al. (2005) Immune response to a 30-minute walk. Med Sci Sports Exerc. 2005 Jan;37(1):57-62
  • Jiménez-Pavón D, et al. (2020), Physical exercise as therapy to fight against the mental and physical consequences of COVID-19 quarantine: Special focus in older people, Progress in Cardiovascular Diseases :S0033-0620(20)30063-3.
  • Laddu DR, et al. (2020), Physical activity for immunity protection: Inoculating populations with healthy living medicine in preparation for the next pandemic, Progress in Cardiovascular Diseases. S0033-0620(20)30078-5.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij starten met wandelen?

Download nu gratis het
E-book “Starten met wandelen!


GRATIS DOWNLOAD