wanda@dewandeltrainer.nl

Wat heb je nodig om te beginnen met wandelen?

Gezond in beweging met de Wandeltrainer

starten met wandelen

Wandelen is een gezonde manier om lekker te bewegen en fit te worden en te blijven. Om te beginnen met wandelen heb je niet veel nodig. Je stapt de deur uit en gaat op pad. Maar het is wel belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden. Wanneer je start met wandelen heb je goede schoenen en sokken nodig. Daarnaast is het belangrijk dat je let op welke kleding je aantrekt en is het handig om een rugzakje mee te nemen.

Goede schoenen

Wanneer je start met wandelen kun je dit meestal op je alledaagse schoenen zonder hakken doen. Het belangrijkst is dat ze comfortabel moeten zitten, ingelopen zijn en niet te klein zijn. Tijdens het wandelen zetten je voeten op, waardoor ze iets meer ruimte nodig hebben.

Heb je nog een paar sportschoenen of sneakers in de kast liggen? Dit zijn prima schoenen om mee te starten. Nadeel is wel dat wanneer het regent, ze niet waterdicht zijn.

Zodra je meer gaat wandelen en langere afstanden gaat afleggen is het verstandig om wandelschoenen aan te schaffen. Deze bieden meer steun en demping, waardoor je blessures voorkomt. Laat je bij het aanschaffen van wandelschoenen altijd adviseren in een buitensportzaak, zij hebben verstand van wandelschoenen, meten je voeten op en zoeken de juiste schoen bij het type wandelingen die jij wilt maken.

Lees op mijn wandelblog WandaWandelt.nl wandelschoenen ik draag tijdens verschillende wandelingen.

Sokken

Naast goede schoenen, is het ook verstandig om aandacht te besteden aan je sokken. Investeer ik naadloze wandelsokken. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor het wandelen en zorgen ervoor dat je zweet goed afgevoerd wordt, waardoor je minder kans hebt op blaren. Wandelsokken zijn ook verkrijgbaar bij de buitensportzaken.

Kleding

Wanneer je gaat wandelen is het belangrijk om kleding aan te trekken die comfortabel zit. Je moet er goed in kunnen bewegen en de kleding mag niet schuren. Daarnaast is het fijn dat je kleding kiest die goed kan ademen, zo wordt het zweet goed afgevoerd en krijg je het niet te warm.

Tijdens de wat koudere dagen is het verstandig om je kleding op te bouwen in laagjes. Wanneer je start heb je het kouder en heb je meer laagjes nodig. Zodra je lekker warm bent geworden door het lopen, kun je eenvoudig een laagje uitdoen en ga je niet onnodig zweten.

Lees op mijn wandelblog WandaWandelt.nl hoe je jezelf warm houdt tijdens een wandeling in de winter.

Rugzak

Wil je een laagje uittrekken, dan is het handig om hem op te kunnen bergen in een rugzak. Speciale wandelrugzakken hebben een ademend rugpand en een heup- en borstband om hem stabiel op je rug te kunnen dragen. In je rugzak neem je ook een flesje water mee en een gezonde snack voor onderweg zoals een appel of een handje noten.

Beginnen met wandelen, volg een wandeltraining

Wil jij beginnen met wandelen? Ik heb een Online Wandeltraining ontwikkeld waarin ik al mijn kennis als wandeltrainer met jou deel. In 8 weken help ik jou om op een gezonde en verantwoorde manier meer te gaan bewegen, met als doel om na 8 weken een uur aan één stuk te kunnen wandelen. Doe je mee?

Bewaar deze tips op Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij starten met wandelen?

Download nu gratis mijn
E-book “Starten met wandelen!


GRATIS DOWNLOAD